Bracia Richard i Maurice McDonald otwierają w San Bernardino (Kalifornia) przydrożną restaurację. Ich hamburgery, frytki i koktajle mleczne stają się bardzo popularne w okolicy.
McDonaldowie poznają handlarza Raya Kroca. Do odwiedzenia braci skłania go fakt, że ich restauracja zamawia więcej mikserów jego firmy niż jakikolwiek inny lokal. W tym samym roku Kroc zostaje agentem sprzedającym licencje na prowadzenie lokali wg systemu braci.
Ray Kroc oprócz udzielania licencji decyduje się również na otwarcie własnego lokalu w Des Plaines (Illinois). Datę 15 kwietnia 1955 r. przyjmuje się za początek korporacji McDonald’s®.
Powstaje pierwsza placówka szkoleniowa McDonald's, która z czasem przekształci się w duże centrum z własną kadrą naukową, bogatym programem, zapleczem technicznym i tysiącami kursantów, którzy co roku będą odbywać w nim szkolenie.
Powstaje burger Filet‑O‑Fish®.
W reklamie telewizyjnej po raz pierwszy pojawia się Ronald McDonald. Sympatyczny klaun szybko staje się ulubieńcem dzieci w USA.
Do oferty zostaje wprowadzony Big Mac. Burger szybko okazuje się prawdziwym bestsellerem restauracji.
Podczas igrzysk olimpijskich w Grenoble McDonald's zapewnia amerykańskim sportowcom wytęsknione hamburgery. Posiłki dostarczane są drogą powietrzną.
McDonald’s wprowadza do swojej oferty menu śniadaniowe. Flagowy Egg McMuffin® i inne specjały z porannej linii produktowej bardzo szybko zdobywają popularność wśród gości restauracji.
W Filadelfii zostaje otwarty Dom Ronalda McDonalda – pierwsza z sieci placówek dających zakwaterowanie rodzicom dzieci leczonych w pobliskim szpitalu.
Pierwsza restauracja typu drive‑thru (McDrive) startuje w Sierra Vista w Arizonie. Umożliwia ona zakupy bez konieczności wychodzenia z samochodu. Rozwiązuje to problem żołnierzy pobliskiej jednostki, którzy stanowili dużą część klientów restauracji, a... nie mogli wysiadać z samochodu w mundurach polowych poza obrębem bazy.
W ofercie restauracji McDonald’s pojawiają się pierwsze zestawy dla dzieci. Happy Meal® to kanapka, frytki i napój w ilościach dostosowanych do wieku dziecka. Dodatkową atrakcją jest zabawka z regularnie zmienianych kolekcji.
W menu pojawia się kurczak McNuggets®, który szybko zostaje kolejnym kulinarnym przebojem McDonald’s. Z czasem produkty z drobiu staną się – obok wołowych – najliczniej reprezentowanymi w ofercie restauracji.
14 stycznia w wieku 82 lat umiera człowiek, który najsilniej wpłynął na to, czym obecnie jest McDonald's. Pamięci Kroca poświecono Fundację Ronald McDonald® Children Charites, a w 1990 r. tygodnik „Time” umieścił go na liście stu najważniejszych Amerykanów XX stulecia. Jego słynne powiedzenia, tzw. krokizmy, jak np. „Nikt z nas nie jest tak dobry jak my wszyscy razem” czy „Jeśli masz czas, by się oprzeć, masz czas, by czyścić”, do dziś są cytowane w firmie.
Powstaje pierwsza na świecie pływająca placówka McDonald's! Obiekt serwuje gościom posiłki podczas światowych targów Expo 86' w Vancouver w Kanadzie.
Do oferty McDonald’s zostają wprowadzone zdrowe sałatki. Warto również zaznaczyć, że od 1955 r. menu restauracji rozrasta się do kilkudziesięciu pozycji.
17 czerwca u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie powstaje pierwsza restauracja McDonald’s w Polsce. W ciągu kilkunastu godzin obiekt odwiedziło ponad 45 tys. osób. Z wynikiem 13 304 Polacy ustanawiają rekord świata w liczbie transakcji w dniu otwarcia. W pierwszych miesiącach w podstawowym menu znajdują się hamburger, podwójny hamburger, cheeseburger, podwójny cheeseburger, Big Mac, frytki, napoje, lody i koktajle mleczne.
W Melbourne w Australii zostaje otwarta pierwsza na świecie McCafé – wydzielona przestrzeń kawiarniana w obrębie restauracji, mająca odrębny serwis i własne miejsca siedzące dla gości.
Od lutego również krajowi kierowcy mogą korzystać z restauracji typu drive‑thru! Pierwszy polski McDrive® rozpoczyna działalność przy trasie szybkiego ruchu w Częstochowie.
Powstaje specjalna wersja McDrive dla... narciarzy! Okienko McSki® znajduje się na stoku w Lindvallen w Szwecji. To jedyna tego typu placówka na całym świecie.
Tytuł przypada kieleckiemu McDrive, który otwiera swe podwoje w kwietniu.
W ofercie restauracji pojawia się WieśMac. Pysznym swojskim burgerem można delektować się wyłącznie w naszym kraju! :)
W Szwajcarii zostaje otwarty Golden Arch Hotel. W założeniu ma on być pierwszym z sieci hoteli z pokojami o wysokim standardzie dostępnymi za rozsądną cenę.
W maju rozpoczyna działalność pierwszy polski oddział Fundacji Ronalda McDonalda. Pierwszą inicjatywą jest budowa i wyposażenie Oddziału Opieki Dziennej Kliniki Hematologii i Onkologii w Szpitalu Dziecięcym w Warszawie.
20 listopada odbywa się Światowy Dzień Dziecka McDonald’s. Akcja obejmuje wszystkie 121 rynków, na których w 2002 działała restauracja. W ramach obchodów każdy kraj opracowuje własny plan zebrania środków na rzecz chorych lub zaniedbanych dzieci. To do tej pory największa tego typu akcja charytatywna na świecie.
We wrześniu rusza globalna kampania wizerunkowa pod hasłem „I’m lovin’ it”. Jej celem jest odmłodzenie wizerunku marki i dostosowanie go do zmieniających się trendów. Firma nawiązuje współpracę m.in. z Justinem Timberlakiem. Wall Street Journal uznaję kampanię za jedną z pięciu najlepszych w 2003 roku.
McDonald’s (jako pierwsza sieć restauracji w Polsce!) otrzymuje Certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 zaświadczający o przestrzeganiu norm w zakresie ochrony środowiska.
W listopadzie odbywa się premiera polskiego ambulansu medycznego Fundacji Ronalda McDonalda. To pierwszy taki pojazd nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Akcja przeprowadzania ultrasonograficznych badań medycznych dzieci jest kolejną inicjatywą w ramach programu „NIE nowotworom u dzieci”, który wystartował w 2003 roku.
Jedenaścioro dzieci, laureatów konkursu plastycznego zorganizowanego w ramach programu Dziecięca Eskorta McDonald's, wyjeżdża w nagrodę do Niemiec na mistrzostwa świata w piłce nożnej. Dzieci towarzyszą polskim piłkarzom podczas prezentacji zespołów przed meczem Polska‑Niemcy.
McDonald’s emituje w stacjach ogólnopolskich reklamę promującą markę jako pracodawcę. Spot „A może frytki do tego?” zyskał ogromną popularność i przyczynił się do zmiany postrzegania pracy w McDonald’s. Sieć jako pierwsza na skalę ogólnopolską uzyskała pozwolenie na zatrudnianie osób młodocianych.
Oprócz wprowadzonej rok wcześniej oferty śniadaniowej kolejną nowością dla Polaków jest McCafé! Pierwszy lokal zostaje otwarty w Poznaniu.
Restauracja w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej jest pierwszą w Polsce, w której została oddana do użytku strefa aktywności fizycznej i zabaw ruchowych – Gym&Fun. Znalazły się w niej trzy interaktywne miejsca zabaw: wyścig rowerowy, bieg z przeszkodami i miniboisko do koszykówki.
W zimowej ofercie restauracji debiutuje Burger Drwala. Przez swój wyjątkowy soczysty smak szybko staje się jednym z najczęściej zamawianych i najpopularniejszych burgerów dostępnych wyłącznie w polskich restauracjach. „Drwal” (w różnych odmianach) co roku wraca do menu i ścina głód smakoszy każdej zimy.
McDonald’s jako jeden z głównych sponsorów UEFA EURO przygotowuje szereg inicjatyw (np. kolejna edycja Dziecięcej Eskorty McDonald's czy udział w warszawskiej Strefie Kibica) związanych z mistrzostwami.
Firma obchodzi także 20. rocznicę obecności w Polsce. Oprócz wielkiej gali w Sali Kongresowej w sześciu lokalach na terenie miast, w których McDonald’s pojawił się najwcześniej, goście restauracji mogli kupować produkty po bardzo atrakcyjnych cenach zbliżonych do tych obowiązujących 20 lat temu.
W ramach nowego systemu wszystkie produkty są przygotowywane dopiero po złożeniu zamówienia, a goście przy pulpitach kasowych otrzymują numerki. Zmiana otwiera m.in. możliwość wprowadzenia nowych form zamawiania, np. za pośrednictwem terminali samoobsługowych (kiosków).
W restauracjach zostają wprowadzone specjalne kosze umożliwiające gościom segregację odpadów. Obecnie niemal 90% restauracji McDonald’s w Polsce jest w nie wyposażone.
W październiku zostaje otwarty pierwszy w Polsce Dom Ronalda McDonalda dla rodziców małych pacjentów Kliniki Onkologii Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie. Placówka ma 20 pokoi, wspólny salon, kuchnię, jadalnię i pralnię. Pobyt dla rodzin jest całkowicie bezpłatny.
W październiku 2015 roku McDonald’s wprowadza w amerykańskich restauracjach nowy pomysł. Od tej pory produkty z oferty śniadaniowej można zamawiać od rana do wieczora.
Oferta czterech restauracji w USA powiększa się o czosnkowe frytki, które błyskawicznie zdobywają ogromną popularność. W pierwszym dniu sprzedaży wyprzedają się w ciągu kilku godzin, a w ciągu tygodnia zaczyna brakować składników do ich przygotowania.
Od tego roku goście restauracji mają możliwość modyfikacji składu ulubionych burgerów i produktów McWrap® zarówno z oferty klasycznej, jak i śniadaniowej. Usługa umożliwia m.in. dodanie nowych składników, takich jak soczysty pomidor, aromatyczna rukola czy pikantny sos!
McDonald's rozpoczyna współpracę z UberEats. Tym samym do Polski zostaje wprowadzona usługa dowozu produktów z oferty restauracji. Pierwszym miastem oferującym McDelivery® była Warszawa. Przez pierwsze dwa lata zrealizowano ponad 1,2 mln zamówień.
Najsłynniejszy burger świata obchodzi 50. urodziny! Z tej okazji do większości światowych menu McDonald’s wyjątkowo dołączają Grand Big Mac® i Mac Jr®, większa i mniejsza wersja flagowego produktu.
W październiku startuje kampania „2 for U Stories” skierowana do młodej grupy konsumentów. Działania wykorzystują elementy znane z Instagram Stories. Każdego dnia emitowany jest nowy spot, połączony z unikalną ofertą dostępną tylko przez 24 h. Jest to pierwsza w Polsce kampania nie tylko emitowana w formacie pionowym, ale także w całości zarejestrowana przy pomocy smartfona.
W trosce o środowisko McDonald’s ogłasza globalną strategię firmy w zakresie opakowań i recyklingu odpadów. Tu dowiesz się więcej o jednym z najważniejszych przedsięwzięć marki.
W najpopularniejszych zestawach dla dzieci zostają wprowadzone zmiany. Ich celem jest podniesienie wartości odżywczych produktów dostępnych w Happy Meal® oraz zmniejszenie kaloryczności, zawartości soli i cukru, a także wykluczenie sztucznych dodatków. Nowa oferta to efekt ogłoszonej rok wcześniej globalnej strategii Scale for Good. Dowiedz się więcej.
Dodatkowo od tego roku w zestawach Happy Meal® można wybierać między zabawką a jedną z dwunastu książek o przygodach dinozaurów i bliźniąt Drzewodomskich. Amerykańska pisarka Cressidy Cowell stworzyła swoją kolekcję specjalnie dla McDonald's. Dowiedz się więcej.