Informacje Prasowe

Sprawdzony przepis: wielopokoleniowość

PDF
DOCX

Raport „Pokolenia w gastronomii” 

Najważniejsze w pracy są dla badanych wynagrodzenie, dobra atmosfera i stabilność zatrudnienia. Dla generacji Z gastronomia jest często pierwszym krokiem na rynku pracy, z kolei Baby Boomers dostrzegają w niej szansę na aktywność zawodową w starszym wieku. To wnioski płynące z raportu „Pokolenia w gastronomii”, który na zlecenie McDonald’s Polska przygotowały badaczki z duetu socjolozki.pl – Dorota Peretiatkowicz i Katarzyna Krzywicka.
Dla ponad połowy badanych obecna praca jest pierwszą w branży gastronomicznej, dla co trzeciej - pierwszą w życiu. Wśród motywacji jej podjęcia, Zetki mocniej akcentują brak wymogu wcześniejszego doświadczenia oraz chęć nauki obsługi klienta. Generacja Y wskazuje na elastyczność i możliwość poznawania nowych ludzi, natomiast przedstawiciele pokolenia X zaczynają karierę w gastronomii przez praktyczne aspekty, takie jak bliskość miejsca pracy, ale także chęć spróbowania czegoś nowego i możliwość pracy w zróżnicowanym zespole. 
Powody podjęcia pracy.jpg
Na pytanie o powody podjęcia pracy w gastronomii badani, niezależnie od pokolenia, odpowiadają zgodnie – najważniejszym dla 39 proc. jest potrzeba zarobku. Aż 93 proc. badanych wskazuje wynagrodzenie jako priorytet w pracy, 90 proc. wymienia stabilność zatrudnienia. Ponad 80 proc. deklaruje, że jest zadowolona z terminowości wypłat, a co trzeci badany jako główny czynnik satysfakcji z pracy wskazuje pewne wynagrodzenie na czas oraz umowę o pracę. Ta ostatnia jest także najważniejszym dla 60 proc. ankietowanych oczekiwaniem wobec pracodawców w gastronomii.

Praca w gastronomii jest dostępna dla wszystkich, dlatego może stanowić pomost między pokoleniami. Mimo różnic związanych z wiekiem, ale i doświadczeniami - może to być większym atutem, niż napięciem. Jeśli w środowisku pracy nie będziemy opierać się na stereotypach związanych z wiekiem naszych współpracowników - realizacja wspólnych celów może być łatwiejsza i dużo bardziej satysfakcjonująca.

Dorota Peretiatkowicz, Katarzyna Krzywicka, socjolozki.pl.

Co ważne, ankietowani mocno podkreślają także bardziej „społeczne” elementy zatrudnienia. Na pytanie o najważniejsze w pracy zawodowej czynniki, 82 proc. przedstawicieli GenX i 78 proc. Baby Boomers wskazało możliwość poznania nowych ludzi. Ta sama grupa wyróżnia się także pod względem wskazań kontaktu twarzą w twarz: na ważność tego aspektu wskazało 72 proc. ‘iksów’, 78 proc. Baby Boomers, a jednocześnie tylko 43 proc. Zetek, co nieco uwydatnia różnice w potrzebach pokoleń. Jednocześnie niemal 90 proc. z nich wciąż wskazuje atmosferę w pracy jako jeden z priorytetów. 75 proc. badanych przyznaje, że jest zadowolonych z atmosfery w zespole, a wskaźnik ten jest najwyższy wśród boomersów (88 proc.). Najważniejszym dla wszystkich pokoleń czynnikiem satysfakcji z pracy w gastro są dobre relacje wśród współpracowników. Dla 44 proc. badanych kluczowe jest równe traktowanie niezależnie od wieku, płci czy narodowości. 
Priorytety w pracy.jpg
Ponad 70 proc. badanych postrzega gastronomię jako miejsce, które pozwala zdobyć cenne umiejętności miękkie, takie jak komunikacja czy kreatywność. Badani przyznają, że branża umożliwia nawiązywanie ciekawych znajomości. Co ważne, 62 proc. potwierdza, że gastronomia uchodzi za miejsce pracy otwarte dla wszystkich pokoleń i łatwo w niej znaleźć zatrudnienie niezależnie do wieku. 
W badaniu pracowników gastronomii wzięli udział także byli i obecni pracownicy McDonald’s, Wskazali oni wyższy poziom zadowolenia z takich elementów jak elastyczny grafik (83% vs. 71% wśród pozostałych badanych) czy szkolenia stanowiskowe na początku pracy (72% vs. 60% wśród pozostałych). Pracownicy Maka wyróżniają się na tle innych także wyższym poziomem ciekawości związanej z wykonywaną pracą. 

W McDonald’s traktujemy różnorodność jako kluczowy element naszej kultury organizacyjnej. Wierzymy, że zróżnicowane zespoły budują lepsze środowisko pracy i wspierają nie tylko pracowników, ale też biznes. Dla ponad połowy badanych pracowników Maka praca u nas jest pierwszym doświadczeniem zawodowym w gastronomii, a dla 30% to pierwsza praca w ogóle. To dowód na naszą otwartość na kandydatów niezależnie od wieku czy dotychczasowego doświadczenia zawodowego. Obecnie, wśród niemal 38 tys. zatrudnionych, nasz najmłodszy pracownik ma 18 lat, a najstarszy 74.

Angelika Szafran, People Lead, McDonald’s Polska

Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2025 r. metodą CAWI. Celem było poznanie potrzeb, motywacji oraz wyzwań związanych z pracą w gastronomii z perspektywy różnych pokoleń. 

***

McDonald’s Polska rozpoczął działalność w 1992 roku, otwierając pierwszą restaurację w Warszawie. Obecnie w Polsce działa ponad 530 restauracji sieci, które zatrudniają ponad 33 000 osób. Prawie 90% z nich to obiekty prowadzone przez 90 niezależnych przedsiębiorców w oparciu o umowę franczyzy z McDonald's. 

PDF
DOCX

Załączniki

Pobierz wszystkie
Priorytety w pracy.jpg
pobierz
Powody podjęcia pracy.jpg
pobierz
Poziom zadowolenia z poszczególnych elementów pracy.jpg
pobierz
Źródła stresu w gastronomii.jpg
pobierz
Oczekiwania wobec pracodawców.jpg
pobierz
Satysfakcja mcd vs inni.jpg
pobierz
Jak pracownicy postrzegają pracę w gastro.jpg
pobierz
Dobre relacje w zespole.jpg
pobierz
McDonald's Raport Pokolenia w gastronomi.pdf
pobierz

Powiązane treści