Opakowania są nieodłącznym elementem sektora gastronomicznego, i spożywczego, ponieważ umożliwiają one dostarczanie bezpiecznej i świeżej żywności do konsumenta. Z drugiej strony ich prawidłowe zagospodarowanie stanowi duże wyzwanie. Jednym ze sposobów na pogodzenie bezpieczeństwa żywności z minimalizacją wpływu środowiskowego opakowań, jest stworzenie skutecznych rozwiązań gospodarki cyrkularnej. W tym celu, z inicjatywy UN Global Compact Network Poland i McDonald’s Polska, powstała Platforma ds. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ), która łączy środowisko nauki, biznesu i organizacji pozarządowych.
Takie podejście wymaga dobrego, opartego na danych, zrozumienia wymiaru gospodarczego, środowiskowego i konsumenckiego rozwiązań sektorowych w zakresie opakowań – zarówno dostępnych, jak i tych nowych. Rozwiązań uwzględniających kompleksowe podejście od redukcji, ponownego wykorzystania po recykling opakowań. Wdrożenie rozwiązań z PPWR będzie szczególnie znaczące dla sektora spożywczego, gastronomicznego i handlowego. Stąd też inicjatywa powołania Platformy ds. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ) w opakowaniach, która łączy różne środowiska w celu wypracowania rozwiązań efektywnych z perspektywy klimatu, ale możliwych do wprowadzenia przez biznes
– mówi Kamil Wyszkowski, przedstawiciel krajowy i dyrektor wykonawczy UN Global Compact Network Poland, która jest współtwórcą inicjatywy.
Celem unijnego rozporządzenia PPWR jest ograniczenie negatywnego wpływu opakowań i odpadów opakowaniowych na środowisko przy jednoczesnej promocji gospodarki cyrkularnej i korzystania z materiałów pochodzących z recyclingu. Jednak, aby efektywnie ukształtować i wprowadzić ten system potrzebne jest zaangażowanie całego łańcucha dostaw i przedstawicieli różnych branż
– dodaje Małgorzata Greszta, ekspertka UN Global Compact Network Poland, inicjatorka Polskiego Paktu Plastikowego i „Kampanii 17 Celów”.
***
McDonald's Polska rozpoczął działalność w 1992 roku, otwierając pierwszą restaurację w Warszawie. Obecnie w Polsce działa ponad 500 restauracji sieci, które zatrudniają ponad 31 000 osób. Prawie 90% z nich to obiekty prowadzone przez 89 niezależnych przedsiębiorców w oparciu o umowę franczyzy z McDonald's.