10/02/19

Skills For Life – kompetencje, które zdobywają studenci w pierwszej pracy


Wytrwałość, docenianie współpracowników, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcjami i kultura osobista – to pięć podstawowych kompetencji, jakich pracodawcy oczekują od młodych ludzi. Czy można się ich nauczyć już w pierwszej pracy?

Październik to początek roku akademickiego i czas, w którym studenci poszukują pracy. Według statystyk około 80% uczniów szkół wyższych łączy naukę z życiem zawodowym. Uniwersytet SWPS w badaniach „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy” sprawdził, jakie kompetencje u młodych ludzi są pożądane przez pracodawców z różnych branż.

„XXI wiek to czas kompetencji miękkich” – podkreśla autorka badania, dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS, psycholog społeczny i trener biznesu.

Niezależnie od branży czy miejsca działalności, 5 najważniejszych umiejętności według pracodawców to:


Co ciekawe, wyniki te okazały się spójne z oczekiwaniami rodziców dotyczącymi pierwszej pracy ich dzieci. Według nich najważniejszą umiejętnością, której mogą się nauczyć młodzi ludzie w pracy jest pokojowe rozwiązywanie konfliktów bez eskalowania negatywnych emocji. Wśród innych umiejętności wysoko cenionych przez przedstawicieli obydwu grup znalazły się: kreatywność, inspirowanie innych, dbanie o estetykę wykonywanej pracy czy życzliwość.

Warto pracować podczas studiów

Badania Uniwersytetu SWPS pokazały, że podczas studiów warto podjąć zatrudnienie. Eksperci przebadali trzy grupy studentów: pracujących w McDonald’s, pracujących w innych sieciach gastronomicznych oraz tych, którzy nie są zatrudnieni nigdzie. Okazuje się, że studenci pracujący uzyskali istotnie wyższe wyniki w zakresie kompetencji społeczno-zawodowych, w tym związanych z asertywnością czy współpracą w grupie. Na tym tle wyróżniają się pracownicy sieci McDonald’s.

Wyniki badań pokazały, że studenci pracujący w McDonald’s to asertywni kierownicy. Charakteryzują się wysokim poziomem umiejętności efektywnego zarzadzania ludźmi, jasną i transparentą komunikacją
-– przekonuje dr Ewa Jarczewska – Gerc.

Pracownicy McDonald’s odnotowali zdecydowanie wyższe wyniki między innymi w obszarach związanych z:


McDonald’s to znaczący pracodawca na polskim rynku zatrudniający około 25 tysięcy osób. To częsty wybór pracy dla młodych ludzi, mam wychowujących małe dzieci, którzy dzięki elastycznym godzinom zatrudnienia mogą łączyć rozwój zawodowy z innymi obowiązkami.

Jesteśmy jednym ze znaczących pracodawców na świecie. W ramach naszej strategii zrównoważonego rozwoju w USA i Europie Zachodniej prowadzimy program szkoleń i staży, którego celem jest wsparcie młodych ludzi na rynku pracy. W ostatnich latach w Polsce wiele uwagi poświęciliśmy przeglądowi i rozwojowi talentów
-– informuje Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych w McDonald’s Polska.

W ostatnim roku McDonald’s wprowadził szereg szkoleń dla pracowników zapewniając im transparentność ścieżki rozwoju w organizacji i możliwości szybkiego awansu. Wdrożony został m.in. program rozwojowy dla przyszłych liderów, wewnętrzne platformy e-learninowego czy program nauki języków, z którego korzysta ponad 1000 osób. Organizacja rocznie wydaje na szkolenia menedżerów ok. 8 mln złotych, z jej oferty skorzystało dotychczas ponad 4 tysiące osób.

Zatrudnienie w restauracjach McDonald’s daje możliwość szybkiego awansu. Najmłodszy kierownik w jednej z naszych restauracji ma 22 lata, natomiast menedżerowie to bardzo często 18–19-latkowie
-– dodaje Renata Prys, dyrektor ds. personalnych w McDonald’s Polska.

Jak pokazują badania, pierwsza praca może kształtować umiejętności na całe życie, pożądane przez rynek pracy. Warto już od pierwszego roku studiów zadbać o to, by świadomie kształtować ścieżkę swojej kariery.

O badaniu:

Badanie „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy” zostało przeprowadzone przez Uniwersytet SWPS na zlecenie McDonald’s Polska. Jego celem było sprawdzenie, czy pierwsza praca może wykształcić w młodych ludziach kompetencje społeczno-zawodowe na całe życie.

W ramach projektu przebadano trzy grupy:

- pracodawców (300 osób: właścicieli firm i pracowników działów HR z różnych branż i miejscowości). W tej grupie sprawdzano pożądane przez rynek pracy kompetencje wśród młodych ludzi.

- rodziców (526 osób posiadających co najmniej jedno studiujące dziecko w wieku 18-25 lat, pracujące (73%) lub nie pracujące (27%). Grupa przebadana pod kątem oczekiwań w stosunku do pierwszej pracy ich dzieci.

- studentów (365 osób w wieku 18-24 lata, z czego 116 pracuje od co najmniej 6 miesięcy w McDonald’s, 123 pracuje od co najmniej 6 miesięcy w innych sieciach gastronomicznych i 126 osób niepracujących) pod kątem kompetencji, które nabywają podczas pierwszej pracy.



Raport podsumowujący badania: https://praca.McDonalds.pl/files/SkillsForLife_Raport_v04.pdf?30

***

Zapraszamy na fanpage McDonald’s Polska https://www.facebook.com/McDonaldsPolska i www.McDonalds.pl.


Biuro Prasowe McDonald's