Trwa ładowanie...

McCAFÉ

McCafé to marka skierowana do każdego, kto ceni sobie smak i wysoką jakość kawy. W ostatnich latach znacznie rozszerzono ofertę kawiarni McCafè. Obecnie działa ich 339. W około połowie z nich została zaaranżowana odrębna strefa kawiarniana, gdzie w przyjemnej, komfortowej atmosferze można delektować się filiżanką aromatycznej kawy oraz wyśmienitym deserem. W pozostałych lokalach dostępna jest pełna lub ograniczona oferta kaw McCafé w kubkach na wynos.

McDONALD’S® W POLSCE: 370 RESTAURACJI W PONAD 150 MIASTACH, PONAD 18 500 PRACOWNIKÓW, BLISKO PÓŁ MILIONA GOŚCI KAŻDEGO DNIA.

McDonald's Polska utrzymuje dynamikę rozwoju. Obecnie w ponad stu pięćdziesięciu miejscowościach Polski działa 370 restauracji.

NOWA RESTAURACJA

Budowa każdej restauracji McDonald's to inwestycja rzędu 6-7 mln złotych. W ostatnim czasie McDonald’s przeprowadził kompleksowy program zmiany wystroju swoich restauracji. Firma wychodząc naprzeciw nowym trendom w architekturze oraz zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów zmieniła wystrój wewnętrzny lokali, ich kolorystykę, a także same bryły budynków. Wyższy standard, komfort, łatwość korzystania, swobodna, sprzyjająca relaksowi atmosfera wiążą się ze zmianą filozofii McDonald’s, którą ujmuje przejście od hasła "Fast Food" do "Good Food Fast".

McDRIVE

Restauracje McDrive oferują zmotoryzowanym gościom możliwość zakupu bezpośrednio z samochodu. Koncepcja ta cieszy się niesłabnącym uznaniem klientów. Znaczna większość restauracji McDonald's w Polsce to lokale McDrive (70%).

OFERTA

Oferta McDonald's w Polsce obejmuje szeroką gamę kanapek, napojów i deserów, a także dodatków, takich jak frytki i sałatki. Ich zróżnicowanie pozwala na skomponowanie odpowiednio zbilansowanego posiłku przez osoby mające różne potrzeby i upodobania. Dużym ułatwieniem jest umieszczanie na opakowaniach produktów informacji o zalecanym spożyciu dziennym (recommended intake – RI). Większość restauracji oferuje w godzinach porannych produkty z linii śniadaniowej. McDonald’s był pierwszą restauracją szybkiej obsługi, która wprowadziła taką ofertę.

Niezmiennie popularnością cieszą się zestawy dla dzieci Happy Meal. Rodzice mogą wybierać dla swoich pociech spośród 156 możliwych kombinacji produktów spożywczych, by jak najlepiej dostosować posiłek do ich potrzeb i upodobań. Np. frytki mogą zastąpić owocogurtem lub pomidorkami koktajlowymi, a napoje gazowane sokami bądź wodą. Zestaw dziecięcy jest też dostępny w wersji śniadaniowej. W skład każdego zestawu Happy Meal wchodzi również jabłko albo Kubuś Mus o smaku bananowo-jabłkowo-marchewkowym oraz oczywiście zabawka. Z reguły są to ulubieni dziecięcy bohaterowie i postaci ze znanych produkcji kinowych.

W coraz większej liczbie restauracji można spotkać specjalne pomieszczenia zabaw ruchowych Gym&Fun. Najmłodsi znajdą w nich takie atrakcje jak wyścig rowerowy, tor przeszkód oraz miniboisko do koszykówki.

ZATRUDNIENIE

McDonald's w Polsce zatrudnia ponad 18 500 pracowników. Firma jest otwarta na osoby w każdym wieku, zarówno młode, stawiające pierwsze kroki w życiu zawodowym jak i starsze. Dzięki rozbudowanemu systemowi szkoleń nie jest wymagane doświadczenie w gastronomii. Warunkami niezbędnymi są natomiast umiejętność pracy w zespole oraz otwartość na potrzeby gości restauracji. McDonald’s to doskonałe miejsce pracy dla osób uczących się. Dzięki elastycznemu grafikowi mogą oni godzić obowiązki zawodowe ze studiami. Firma oferuje również realne możliwości awansu.

Wszelkie Informacje dotyczące zatrudnienia w McDonald’s można znaleźć na dedykowanej stronie mcdonaldspraca.com.pl

POLSKIE SUROWCE

Duża część surowców spożywczych pochodzi z krajowych upraw i hodowli. Dostawcy są najczęściej długoletnimi partnerami McDonald's. Frytki podchodzą z zakładu Farm Frites w Lęborku. Uprawy ziemniaków zlokalizowane są w Polsce Północnej i Zachodniej. Z kolei hamburgery wołowe McDonald’s pochodzą z zakładu przetwórstwa mięsnego OSI Food Solutions w Ostródzie. To wolne od konserwantów i sztucznych dodatków, czyste mięso wołowe z krajowych hodowli. W restauracjach McDonald's Polska szczególny nacisk położony jest na przestrzeganie procedur produkcji oraz kontrolę jakości. Na wszystkich etapach przygotowywania produktów: począwszy od  dostawców, poprzez system transportu i magazynowania, na restauracjach skończywszy zagwarantowane jest zachowanie najwyższych standardów czyszczenia i dezynfekcji urządzeń i pomieszczeń, higieny pracowników oraz procedur postępowania z opakowaniami. Wszystko według norm HACCP oraz Dobrych Praktyk Produkcyjnych przewidzianych dla produkcji żywności (Good Manufacturing Practices).

Wielokrotne kontrole, które przechodzi każdy produkt, od fazy hodowli czy uprawy po moment zakupu przez klienta, służą zachowaniu świeżości, bezpieczeństwa i pełnych wartości odżywczych.

Ważnym źródłem informacji na temat jakości produktów McDonald's oraz ich pochodzenia jest dedykowana strona internetowa www.twojepytaniado.mcdonalds.pl.

FRANCHISING - SPOSÓB NA WŁASNĄ RESTAURACJĘ

Blisko 70% restauracji McDonald's w Polsce to lokale licencyjne prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców działających pod szyldem i w ramach systemu McDonald's. Inwestując własne środki finansowe, osoba taka korzysta z marki, systemu stworzonego przez korporację oraz jej doświadczenia. Franchising umożliwia połączenie siły wielkiej organizacji z elastycznością przedsiębiorstw średniej wielkości. W chwili obecnej działa 261 restauracji licencyjnych, które prowadzi 63 licencjobiorców. Osoba, która zdecyduje się na dołączenie do sieci firmy i zostaje przyjęta, zaczyna trwające około roku szkolenie. Rozpoczyna je od poznania podstawowych mechanizmów działania restauracji, poprzez zasady zarządzania ludźmi, po współpracę z dostawcami, marketing i promocję.

ROK 2014

POLSKA

 

W czerwcu w menu sieci zadebiutowała całkowicie nowa kategoria produktów - Iced Fruit Smoothies oraz Iced Frappès. Iced Fruit Smoothies to owocowe ochłodzenie, które stanowi połączenie owocowego miksu z owoców z sokami, jogurtem i kruszonym lodem. Dostępne są dwa warianty smakowe: Truskawka & Banan oraz Mango & Ananas.

Iced Frappès to orzeźwiająca kawowa przyjemność powstająca z połączenia mlecznego napoju kawowego z kruszonym lodem oraz bitą śmietaną i polewą karmelową albo czekoladową. Produkt jest dostępny w wariantach Mocha i Karmel.

Na jesieni firma zaproponowała swoim klientom nietypową zabawę pod nazwą „Mój burger”. Za pomocą specjalnej aplikacji każdy mógł zaproponować własną koncepcję kanapki, jej składu i nazwy. Liczba zgłoszeń przekroczyła 120 tys. Jury wybrało cztery propozycje, które weszły do promocyjnego menu sieci. Kampanii towarzyszyła seria zabawnych spotów reklamowych z Michałem Milowiczem w roli głównej.

Również jesienią McDonald's zaprezentował nowy program mówiący o jakości jego produktów. Mobilna multimedialna ekspozycja poświęcona produktom oferowanym w restauracjach sieci odwiedziła kilkanaście miast w Polsce. Zwiedziło ją 12 tys. osób. Wystawa została zainstalowana na mobilnej platformie ciągniętej przez wielką amerykańską ciężarówkę. Pokaz został przygotowany z wykorzystaniem nowoczesnych technologii prezentacyjnych takich jak obraz 3D, hologramy i rzeczywistość wirtualna. Zwiedzający mogli wirtualnie „dotknąć” surowców, z których przygotowywane są produkty McDonald’s. Multimedialnej ciężarówce towarzyszył food truck, czyli mobilna restauracja McDonald’s. 

ROK 2013

POLSKA

 

Firma zainicjowała największą zmianę w sposobie funkcjonowania swoich restauracji od początku działania w Polsce. W ramach nowego systemu wszystkie produkty są przygotowywane dopiero po złożeniu zamówienia przez gościa. Z perspektywy gości najbardziej zauważalne jest rozdzielenie funkcji przyjęcia zamówienia od jego wydania. Klient po złożeniu zamówienia przy jednym z pulpitów kasowych otrzymuje numerek. Jego wyświetlenie na zielono na umieszczonym nad serwisem wyświetlaczu oznacza, że zamówienie można odebrać w wyznaczonym miejscu. Taki system otwiera między innymi możliwość wprowadzenia nowych form zamawiania, np. za pośrednictwem terminali samoobsługowych.

Zauważalną dla gości zmianą było również wprowadzenie nowych atrakcyjnych uniformów pracowniczych.

Firma po raz kolejny pomyślnie przeszła audyt prowadzący do przyznania certyfikatu Top Employers.

Oficjalny fan page McDonald’s Polska na Facebooku w szybkim czasie zdobył milion fanów i awansował do czołówki najpopularniejszych komercyjnych stron na polskim FB.

ROK 2012

POLSKA

 

Rok 2012 w całym kraju upływał pod znakiem mistrzostw Europy w piłce nożnej. McDonald’s jako jeden z głównych sponsorów UEFA EURO przygotował szereg inicjatyw związanych z tym wydarzeniem. Najważniejszą z nich był program „Dziecięca Eskorta McDonald’s”, dzięki któremu 220 dzieci w wieku 6–10 lat otrzymało wyjątkową możliwość spotkania największych piłkarzy europejskich i wyprowadzenia ich na mecz. Ambasadorem programu był kapitan reprezentacji narodowej Jakub Błaszczykowski.

Nie mogło też zabraknąć McDonald’s w warszawskiej Strefie Kibica. Działający tam lokal cieszył się ogromną popularnością. To tam odnotowano największą dzienną sprzedaż w całej historii McDonald’s w Polsce.

W roku 2012 firma celebrowała także 20 rocznicę obecności McDonald’s w Polsce. Wielka gala odbyła się 12 września 2012 r. w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Wzięło w niej udział ponad 2 tys. osób. W obchodach 20-lecia McDonald’s Polska mogli wziąć udział również goście naszych restauracji. W sobotę 8 września br. w sześciu lokalach na terenie miast, w których McDonald’s pojawił się najwcześniej (Warszawa, Gdańsk, Katowice, Kraków, Poznań, Wrocław), zorganizowaliśmy specjalną akcję sprzedażową. Klienci mogli kupować klasyczne produkty McDonald’s po bardzo atrakcyjnych cenach zbliżonych do tych obowiązujących 20 lat temu. 

ROK 2011

POLSKA

KOLEJNE OTWARCIA RESTAURACJI McDONALD’S

Rok ten zaznaczył się nie tylko kolejnymi otwarciami (23 nowe restauracje), ale również symbolicznym przekroczeniem poziomu 50% restauracji licencyjnych w polskiej sieci McDonald’s. McDonald’s Polska uzyskał certyfikat Top Employers 2011. To prestiżowe wyróżnienie przyznaje holenderski Instytut CRF, który bada warunki pracy oraz pracodawców w 12 krajach już od 1991 roku. Organizacja ta analizuje świadczenia podstawowe i dodatkowe, warunki pracy, szkolenia, rozwój kariery zawodowej oraz kulturę organizacyjną firmy. Ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna „Dociekliwi” dotycząca jakości produktów dostępnych McDonald’s. Jej celem jest budowanie świadomości konsumentów na temat produktów McDonald’s – ich naturalnych składników, procesu przygotowania oraz wysokiej jakości i wartości odżywczych. Bohaterowie emitowanych w ramach kampanii spotów telewizyjnych to dwójka młodych przyjaciół.

Cechuje ich to, że są dociekliwi i nie zadowalają się obiegowymi twierdzeniami. Główną rolę w kamapnii odgrywa strona Dociekliwi.pl Znani polscy wykonawcy ponownie odpowiedzieli na zaproszenie Majki Jeżowskiej, nagrywając piosenki z jej repertuaru do drugiej edycji płyty „Czarodzieje uśmiechu 2”. Na nowej płycie śpiewają Halinka Mlynkova, Małgorzata Ostrowska, Ania Szarmach, Kuba Badach, Łukasz i Paweł Golcowie oraz Ryszard Rynkowski w duetach z uzdolnionymi muzycznie dziećmi. Sprzedaż płyty „Czarodzieje uśmiechu 2” była prowadzona wyłącznie w lokalach naszej sieci. Sprzedano ponad 90 tysięcy egzemplarzy w cenie 8,50 zł każdy. Cały dochód trafił do Fundacji Ronalda McDonalda prowadzącej ogólnopolski program „NIE nowotworom u dzieci”. Pod koniec sierpnia ruszyła oficjalna strona McDonald’s Polska na Facebooku. Za pośrednictwem tego popularnego medium możemy prowadzić dialog z naszymi klientami i docierać do nich z naszym przekazem. W ciągu sześciu pierwszych miesięcy działania strony grono fanów urosło do ponad 150 tysięcy!

ROK 2010

POLSKA

STREFA GYM&FUN

Restauracja w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej została pierwszą w Polsce, w której została oddana do użytku strefa aktywności fizycznej i zabaw ruchowych - Gym&Fun. Znalazły się w niej trzy interaktywne miejsca zabaw : wyścig rowerowy - jazda na dwóch stacjonarnych rowerach i oglądanie krajobrazów na ekranie umieszczonym przed nimi, bieg z przeszkodami, miniboisko do koszykówki. Na przełomie maja i czerwca restauracje McDonald’s prowadziły sprzedaż płyty pt. "Czarodzieje uśmiechu". CD zawierało utwory z repertuaru Majki Jeżowskiej w wykonaniu gwiazd polskiej sceny muzycznej. W projekcie wzięli udział: Kasia Cerekwicka, Ania Wyszkoni, Piotr Cugowski, Andrzej Krzywy, Andrzej Piaseczny, Tomek Szczepanik z zespołu Pectus oraz sama Majka Jeżowska.

Płyta cieszyła się dużym zainteresowaniem gości restauracji. Sprzedano blisko 75 tysięcy egzemplarzy, co zapewniło wydawnictwu status podwójnej platyny. Cały dochód ze sprzedaży trafił do Fundacji Ronalda McDonalda realizującej program "NIE nowotworom u dzieci". McDonald's Polska został uhonorowany godłem Jakość Obsługi 2010 przyznawanym w ramach plebiscytu organizowanego przez portal społecznościowy Jakoscobsługi.pl Portal ten ma 2 mln zarejestrowanych użytkowników, którzy spontanicznie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat produktów i usług firm działających na polskim rynku. Oceniają oni poszczególne atrybuty w skali od -5 do +5, mogą również dodać komentarz. W ten sposób wyłoniona została setka firm najbardziej przyjaznych klientom. McDonald's zajął wysoką pozycję w tej grupie.

ROK 2009

POLSKA

WYRÓŻNIENIA I NAGRODY

W styczniu przedstawiciele spółek Lotos Paliwa oraz McDonald’s Polska podpisali umowę dotyczącą współpracy w miejscach obsługi podróżnych przy autostradach A2 i A4. W ramach umowy McDonald’s otworzy w MOP-ach Lotosu sześć swoich lokali. McDonald’s Polska już po raz drugi z rzędu zostaje wyróżniony tytułem Studenckiego Pracodawcy Roku. Tytuł został przyznany w ramach plebiscytu organizowanego wśród studentów przez Magazyn "Dlaczego?" i portal Korba.pl

Stowarzyszenie Agencji Reklamowych wyróżniło prestiżową nagrodą Effie dwie kampanie McDonald's: "Śpij smacznie śniadanie czeka" i "Dziecięca Eskorta McDonald's". W 10. edycji konkursu zgłoszonych było 125 kampanii reklamowych. Effie to coroczny konkurs efektywności w reklamie, w którym nagradzane są najskuteczniejsze kampanie reklamowe. Nazwa pochodzi od angielskiego słowa effective (skuteczny). Nagroda w USA przyznawana jest od 1970. Konkurs doczekał się 23 edycji, wśród których są EuroEffie i edycja polska.

ROK 2008

POLSKA

MENU ŚNIADANIOWE I McCAFÉ

Firma wprowadza do swojej oferty menu śniadaniowe. Poranna linia produktowa bardzo szybko zdobywa sobie popularność zarówno wśród naszych gości jak i osób, które do tej pory nie korzystały z usług McDonald’s. Oprócz śniadań kolejną nowością wprowadzoną w tym roku jest McCafé - wydzielona przestrzeń kawiarniana w obrębie restauracji McDonald’s, posiadająca odrębny serwis i własne miejsca siedzące dla gości. McCafé wyróżnia się wystrojem i stylistyką wnętrza zgodną z ostatnimi trendami. Wysiłki na rzecz poprawy warunków pracy i wizerunku jako pracodawcy przyniosły McDonald’s tytuł Studenckiego Pracodawcy Roku 2008.

Został on przyznany w ramach plebiscytu organizowanego przez magazyn studencki "Dlaczego?" i portal Korba.pl. W następnym roku tytuł ten ponownie przypadł McDonald's. W maju obserwowaliśmy emocjonujące zmagania małych finalistów Dziecięcej Eskorty McDonald's. Jedenastka szczęśliwych zwycięzców - dzieci w wieku 8-10 lat wyleciała do Austrii 6 czerwca. Niezbyt udany występ naszej reprezentacji narodowej tylko na krótko zmącił dobry nastrój rodziców i dzieci, którzy przeżyli jedną z największych przygód swojego życia. Mocnym akcentem końcówki roku było przyznanie McDonald's Polska tytułu Marketer Roku 2008. Przyznaje go wiodący magazyn branży marketingowej "Media & Marketing".

ROK 2007

POLSKA

"A MOŻE FRYTKI DO TEGO?"

McDonald’s emituje w stacjach ogólnopolskich reklamę promującą markę jako pracodawcę. Spot "A może frytki do tego?" zyskał ogromną popularność i przyczynił się do zmiany postrzegania pracy w McDonald’s.

Na poprawę wizerunku wpłynął też fakt, że sieć jako pierwsza na skalę ogólnopolską uzyskała pozwolenie na zatrudnianie osób młodocianych.

ROK 2006

POLSKA

TURNIEJ GOLFOWY McMASTERS

W maju odbywa się czwarty charytatywny turniej golfowy McMasters. Dochód z imprezy tradycyjnie zasila konto Fundacji Ronalda McDonalda. Podczas licytacji rysunków chorych dzieci zebrano prawie 60 tys. zł. Listopadowy Dzień Dziecka McDonald’s pozwala zgromadzić kwotę ponad 800 tys. zł.

Jedenaścioro dzieci, laureatów konkursu plastycznego zorganizowanego w ramach programu Dziecięca Eskorta McDonald's wyjechało w nagrodę do Niemiec na mistrzostwa świata w piłce nożnej. Dzieci towarzyszyły polskim piłkarzom podczas prezentacji zespołów przed meczem Polska - Niemcy.

ROK 2005

POLSKA

DNI OTWARTE W McDONALD’S

W kwietniu firma inauguruje w Polsce Dni Otwarte. Każdy chętny może osobiście zobaczyć zaplecze restauracji, dowiedzieć się więcej na temat produktów McDonald’s, standardów i procedur firmy. Z zaproszenia do udziału w Dniach Otwartych McDonald’s skorzystało w ciągu dwóch dni 25 112 osób. W maju rusza testowa oferta śniadaniowa w restauracjach McDonald’s. Do 10.30 goście mogą zamówić odmienne menu: kanapki typu McMuffin®, tosty, placki ziemniaczane, jajecznicę z szynką.

W restauracjach sieci instalowane są pierwsze hot spoty umożliwiające bezprzewodowy dostęp do internetu. W listopadzie księżna Yorku Sarah Ferguson wraz z Denisem Hennequinem, prezydentem McDonald’s Europa, i Kenem Barunem, prezydentem Ronald McDonald House Charities, przecina wstęgę na premierze polskiego ambulansu medycznego Fundacji Ronalda McDonalda. To pierwszy taki pojazd nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Akcja przeprowadzania ultrasonograficznych badań medycznych dzieci jest kolejną inicjatywą w ramach programu „NIE nowotworom u dzieci”. W lutym McDonald’s Polska zostaje laureatem w pierwszej edycji konkursu Superbrands Polska.

ROK 2004

POLSKA

NOWY WIZERUNEK RESTAURACJI McDONALD’S POLSKA

W kwietniu McDonald’s otrzymuje Certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 zaświadczający o przestrzeganiu norm w zakresie ochrony środowiska.
Po raz pierwszy w Polsce ISO 14001 zostało przyznane sieci restauracji. Rozstrzygnięcie konkursu architektonicznego „Nowy wizerunek restauracji McDonald’s Polska”.

Jury konkursu organizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich spośród 20 finałowych prac wybrało projekt Aleksandry Kuckiej, studentki z Poznania. W maju McDonald’s podpisuje umowę z Robertem Korzeniowskim, trzykrotnym zdobywcą złotego medalu olimpijskiego i mistrzem świata w chodzie sportowym. Współpraca sportowca z firmą McDonald’s dotyczy programu „Go Active!” promującego aktywny styl życia.

ROK 2003

ŚWIAT

I’M LOVIN’ IT 

We wrześniu korporacja rozpoczyna globalną kampanię wizerunkową po hasłem „"I’m lovin’ it". Jej celem jest odmłodzenie wizerunku marki i dostosowanie go do zmieniających się trendów konsumenckich. Nawiązano m.in. współpracę ze znanym wykonawcą pop Justinem Timberlakiem. Nowe oblicze McDonald’s spotyka się z bardzo przychylnym przyjęciem. Wall Street Journal uznaję tę kampanię za jedną z pięciu najlepszych w roku. Sukces „"I’m lovin’ it" znajduje też odbicie w wynikach korporacji.

Rok 2003 kończy się znaczną poprawą wyników finansowych i dowodzi słuszności obranego kierunku. Zmiany obejmują też menu. McDonald’s stopniowo poszerza wybór produktów o niskiej kaloryczności, wprowadzając między innymi nową linię sałatek. Firma podpisuje kontrakt ze znanym hollywoodzkim aktorem Paulem Newmanem, którego firma zaczęła dostarczać dressingi do sałatek sprzedawanych w amerykańskich restauracjach sieci. Jedna z legendarnych postaci korporacji Den Fujita, prezes McDonald’s Japan, przeszedł na emeryturę po ponad 25 latach przewodzenia firmie.

POLSKA

KAMPANIA "NIE NOWOTWOROM U DZIECI"

Październik to początek nowej ogólnopolskiej akcji fundacji „NIE nowotworom u dzieci”. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie wykrywalności nowotworów u dzieci we wczesnej fazie choroby. W znaczny sposób zwiększa to szanse na wyleczenie. Kolejny Światowy Dzień Dziecka McDonald’s. Zebrano 205 750 zł, zasilając konto Fundacji Ronalda McDonalda.

ROK 2002

ŚWIAT

ŚWIATOWY DZIEŃ DZIECKA McDONALD’S

W kwietniu McDonald’s ogłasza swój pierwszy „Social Responsibility Report” – kilkudziesięciostronicowy dokument ilustrujący wysiłki firmy na polu działalności społecznej. W raporcie można znaleźć liczne przykłady akcji charytatywnych McDonald’s (ze szczególnym uwzględnieniem Ronald McDonald House Charities), opisy inicjatyw na rzecz społeczności lokalnych czy ofiar klęsk żywiołowych, projekty służące pracownikom restauracji oraz wiele innych. Opracowanie spotyka się z wieloma pozytywnymi komentarzami w mediach i w organizacjach pozarządowych.

20 listopada korporacja organizuje na wszystkich 119 rynkach, gdzie działa, akcję pod nazwą Światowy Dzień Dziecka McDonald’s. W ramach obchodów tego dnia każdy kraj opracowuje własny plan zebrania środków na rzecz chorych lub zaniedbanych dzieci. To do tej pory największa tego typu akcja charytatywna na świecie. Pod koniec roku dochodzi do zmiany na stanowisku prezesa korporacji. Odchodzącego na emeryturę Jacka Greenberga zastępuje Jim Cantalupo, weteran korporacji związany z nią od 28 lat.

POLSKA

KOLEJNE OTWARCIA RESTAURACJI McDONALD’S

W maju rozpoczyna w Polsce działalność Fundacja Ronalda McDonalda, której zasadnicze cele to poprawienie jakości życia dzieci, niesienie pomocy chorym dzieciom i ich rodzinom poprzez finansowanie i współorganizowanie działań na rzecz lokalnych placówek służby zdrowia. Pierwszą inicjatywą fundacji w Polsce jest budowa i wyposażenie Oddziału Opieki Dziennej Kliniki Hematologii i Onkologii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Litewskiej w Warszawie. Prezesem Zarządu Fundacji zostaje prof. dr hab. Adam Jelonek. W Światowy Dzień Dziecka McDonald’s polski oddział zebrał 251 300 zł, zasilając konto Fundacji Ronalda McDonalda.

ROK 2001

ŚWIAT

30 TYSIĘCY RESTAURACJI W 121 KRAJACH

Mimo poważnych wyzwań rynkowych roczna sprzedaż McDonald’s po raz pierwszy przekracza 40 mld dol. Na koniec roku firma prowadzi blisko 30 tysięcy restauracji w 121 krajach, codziennie obsługując 46 mln gości. W 80 procentach są to restauracje prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców na podstawie umowy franczyzy (franczyzobiorcy, obok dostawców i korporacji, stanowią trzeci element, na którym opiera się system McDonald’s).

Próbą wykorzystania ogromnego doświadczenia operacyjnego jest uruchomienie pierwszego hotelu „Golden Arch (Rumlang, Szwajcaria). W założeniu ma on być pierwszym z sieci hoteli o wysokim standardzie za przystępną cenę. Polska ze 189 restauracjami plasuje się na wysokim ósmym miejscu w Europie i pierwszym w Europie Centralnej.

POLSKA

McEKSPERT I McZIELONA LIGA

W czasie dorocznego europejskiego spotkania dostawców i szefów rynków w Centralnym Laboratorium Kontroli Jakości McDonald’s we Frankfurcie produkty polskich dostawców sieci otrzymują najwyższe noty w Europie. We wrześniu rusza pierwsza edycja ogólnopolskiego programu McEkspert, konkursu mającego na celu wybór najlepszego pracownika restauracji. 

Rozpoczęcie programu „McZielona Liga”.
Ta ogólnopolska akcja przygotowana dla uczniów szkół podstawowych prowadzona jest jako turniej wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska. W czasie finałów „McZielonej Ligi” uczestnicy zebrali blisko 500 ton makulatury.

ROK 2000

ŚWIAT

ZLOT MILLENNIUM DREAMERS

Koniec wieku i tysiąclecia McDonald’s postanawia uczcić organizacją wielkiego zlotu dzieci i młodzieży. Zlot pod nazwą Millennium Dreamers (Marzyciele Milenium) odbywa się w kompleksie parków rozrywki Disneya w Orlando na Florydzie.

Stanowi on uhonorowanie 2000 dzieci z całego świata podejmujących pożyteczne inicjatywy na rzecz społeczności, w których żyją. Z Polski do Orlando leci 12 finalistów konkursu.

POLSKA

KOLEJNE PRODUKTY

W menu pojawiają się nowe produkty: deser McFlurry® i kanapka WieśMac®. W październiku pracownicy firmy rywalizują w pierwszej edycji McOlimpiady.

Najlepszym z nich mistrz olimpijski Robert Korzeniowski wręcza medale podczas zawodów sportowych zorganizowanych w Centralnym Ośrodku Przygotowań Olimpijskich w Spale.

ROK 1999

ŚWIAT

DWUDZIESTOPIĘCIOTYSIĘCZNA RESTAURACJA

Prezesem korporacji zostaje Jack Greenberg. Pod jego kierownictwem firma podejmuje kroki zmierzające do zróżnicowania działalności, pozostając jednak w branży restauracji szybkiej obsługi. Dochodzi do przejęcia sieci Donatos Pizza, Boston Market, Chipotle, Pret a Manger.

Marka McDonald’s pozostaje jednak cały czas motorem działania korporacji – w sierpniu zostaje otwarta dwudziestopięciotysięczna restauracja pod „"złotymi łukami" (Chicago, USA).

POLSKA

NOWE RESTAURACJE I NOWA SIEDZIBA CENTRALI McDONALd’s POLSKA

Powstają nowe restauracje, między innymi w Suwałkach, Wałbrzychu, Wrocławiu, Lublinie, Bielsku-Białej, Częstochowie, Warszawie oraz kilka restauracji na Śląsku. Wśród nowo otwieranych obiektów zdecydowaną przewagę mają lokale typu McDrive®.

McDonald’s Polska zdominował całkowicie tę formę obsługi, stając się bardzo popularną siecią wśród polskich kierowców. Centrala McDonald’s Polska przeprowadza się do nowej siedziby na warszawskim Mokotowie.

ROK 1998

ŚWIAT

SETNA RESTAURACJA McDONALd’s W POLSCE

W wieku 89 lat umiera Richard McDonald (jego brat Maurice zmarł w 1971 r.). Otwarcie setnej restauracji McDonald’s w Polsce (25 kwietnia, Kielce).

POLSKA

SETNA RESTAURACJA

Setna restauracja McDonald’s Polska to kielecki McDrive®, który otwiera swe podwoje w kwietniu. W sumie powstaje ponad 30 nowych lokali.

McDonald’s Polska zostaje wyróżniony nagrodą Fundacji Polskiej Lekkiej Atletyki „Przyjaciel Królowej Sportu” za aktywne wspieranie sportowych imprez dla dzieci i młodzieży.

ROK 1997

POLSKA

KOLEJNY PRODUKT Z MIĘSA KURCZAKA

W ofercie pojawiają się McNuggets®. Lublin dostaje swoją pierwszą restaurację w styczniu, w sumie przybywa kilkadziesiąt kolejnych obiektów McDonald’s. Do dużych miast dołączają także mniejsze, takie jak Kutno, Leszno, Sopot, Zgorzelec, Pszczyna czy Tarnów.

Większość z lokalizacji to obiekty McDrive®. McDonald’s Polska aktywnie uczestniczy w ogólnopolskiej akcji pomocy powodzianom. Pracujący na wałach otrzymują bezpłatne posiłki, a do Wrocławia trafia transport pomocy rzeczowej.

ROK 1996

ŚWIAT

McDONALd’s PARTNEREM DISNEYA

Korporacja McDonald’s i Walt Disney Company podpisują strategiczną umowę. McDonald’s staje się partnerem Disneya w branży restauracji szybkiej obsługi. Umowa daje McDonald’s wyłączność wśród sieci restauracji na wykorzystywanie postaci Disneya, zakłada współdziałanie przy premierach filmów i umożliwia lokalizację restauracji na terenie parków rozrywki. Założyciel McDonald’s Ray Kroc i Walt Disney służyli w jednej kompanii podczas pierwszej wojny światowej.

McDonald’s Oficjalną Restauracją Olimpiady w Atlancie. Początek związków McDonald’s z ruchem olimpijskim datuje się na rok 1968, kiedy to podczas olimpiady w Grenoble firma wysłała drogą powietrzną hamburgery dla amerykańskiej ekipy stęsknionej za swojskim jedzeniem. McDonald’s stał się oficjalnym sponsorem olimpijskim w połowie lat 70.

POLSKA

KOLEJNE RESTAURACJE

Uroczyste otwarcie 50. restauracji w Polsce - w Łodzi przy ulicy Pabianickiej. Powstają kolejne restauracje w Gorzowie Wielkopolskim, Rzeszowie, Białymstoku, Koszalinie, Opolu i Legnicy.

ROK 1995

POLSKA

NOWY PRODUKT W MENU

W menu nowy produkt – kanapka drobiowa McChicken®. Pierwsze otwarcia to restauracje w Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej, w Chorzowie, Zakopanem, Szczecinie, Gdyni, Bydgoszczy, Dąbrowie Górniczej, Wrocławiu i Olsztynie.

Firma rozpoczyna finansowanie modernizacji Oddziału Onkologii i Chorób Krwi Szpitala Dziecięcego przy ulicy Litewskiej w Warszawie.

ROK 1994

ŚWIAT

REKORD SPRZEDAŻY

Wartość rocznej sprzedaży McDonald’s po raz pierwszy przekracza 25 mld dol.

POLSKA

PIERWSZA RESTAURACJA TYPU McDRIVE

W lutym rozpoczyna działalność pierwsza restauracja typu McDrive® w Polsce - w Częstochowie przy trasie szybkiego ruchu, tzw. gierkówce.

Spółka otwiera 12 nowych lokali, do miejscowości ze swoimi restauracjami McDonald’s dołączają Gliwice, Poznań, Radom, Bytom, Janki koło Warszawy i Sosnowiec.

ROK 1993

ŚWIAT

PŁYWAJĄCA RESTAURACJA

Uruchomienie restauracji na promie pływającym między Helsinkami i Sztokholmem. To kolejna niezwyczajna lokalizacja McDonald’s.

Restauracje firmy można też spotkać w pociągach i samolotach, a nawet za kołem podbiegunowym!

POLSKA

KOLEJNE RESTAURACJE

Kolejne restauracje powstają w Warszawie przy ulicy Kruczej w domu handlowym Smyk, na dworcu kolejowym w Gdańsku, w centrum Częstochowy przy alei Wolności oraz w Zabrzu. Restauracja w Gdańsku na Dworcu Głównym ustanawia nowy rekord świata korporacji McDonald’s w liczbie transakcji w dniu otwarcia. Pierwsza restauracja McDonald’s w Krakowie powstaje przy ulicy Floriańskiej.

Uznawany do dzisiaj za jeden z najładniejszych na świecie lokali korporacji mieści się w oryginalnych gotyckich piwnicach z XIV w. Listę otwarć z tego roku zamyka w grudniu Toruń. Oferta dań w menu zostaje rozszerzona o kanapkę z rybą – Fish Mac® (obecnie Filet-o-Fish®).

ROK 1992

ŚWIAT

PIERWSZA RESTAURACJA McDONALd’s W POLSCE

17 czerwca u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie powstaje pierwsza restauracja McDonald’s w Polsce.

W dniu otwarcia restauracja ustanawia nowy rekord świata w liczbie transakcji – 13 304.

POLSKA

RUSZA PIERWSZA RESTAURACJA McDONALd’s W POLSCE

W kilkanaście godzin obiekt odwiedziło ponad 45 tys. osób. Polacy ustanawiają rekord świata w liczbie transakcji w dniu otwarcia, było ich aż 13 304. W pierwszych miesiącach w podstawowym menu znajdują się hamburger, podwójny hamburger, cheeseburger, podwójny cheeseburger, Big Mac®, frytki, napoje, lody i koktajle mleczne.

W październiku w menu pojawia się nowa pozycja: ciastko na gorąco Apple Pie. Drugą restaurację firma otwiera we wrześniu w Alejach Jerozolimskich obok sklepu Ikea, a trzecią w grudniu w centrum Katowic, przy ul. Stawowej.

ROK 1990

ŚWIAT

McDONALd’s W MOSKWIE

Historyczne otwarcie pierwszej restauracji McDonald’s w Moskwie.

ROK 1989

ŚWIAT

McCHICKEN NA STAŁE W MENU

Do menu po kilku latach testów wchodzi na stałe kanapka McChicken®.

ROK 1988

ŚWIAT

NOWE RESTAURACJE

Pierwsze restauracje McDonald’s w krajach bloku wschodniego: Jugosławii i na Węgrzech.

ROK 1987

ŚWIAT

ZDROWO W McDONALd’s

Wprowadzenie do menu McDonald’s sałatek. Menu McDonald’s z 15 pozycji w 1955 roku rozrosło się do kilkudziesięciu, w tym specjalnej, śniadaniowej linii produktów wprowadzonej w 1977 r.

ROK 1985

ŚWIAT

McDONALd’s BLUE CHIPEM

McDonald’s staje się blue chipem – jedną z 30 spółek, których notowania są podstawą giełdowego wskaźnika Dow Jones.

ROK 1984

ŚWIAT

SŁAWNE KROKIZMY

14 stycznia w wieku 82 lat umiera Raymond Albert Kroc – założyciel i szef McDonald’s. Osoba, która najsilniej wpłynęła na to, czym jest ta firma. W firmie do dziś cytowane są jego powiedzenia, tzw. krokizmy jak np.: „"None of us is as good as all of us" (nikt z nas nie jest tak dobry, jak my wszyscy razem) czy „"If you have time to lean you have time to clean" (jeśli masz czas, by się oprzeć, masz czas, by czyścić). Kroc, mimo że od połowy lat 70. nie uczestniczył już w bieżącym zarządzaniu firmą, do końca był żywo zainteresowany najdrobniejszymi elementami jej działania. Perfekcjonizm i dbałość o szczegóły sprawiały, że jeszcze na emeryturze potrafił z okna swojego biura obserwować przez lornetkę ruch w pobliskiej restauracji i sprawdzać tempo obsługi na linii Drive®.

Ostatnie lata życia spędzał spotykając się ze studentami różnych uczelni, którym przekazywał swoje bogate doświadczenia w biznesie. W 1990 r. tygodnik "Time" umieścił go na liście stu najważniejszych Amerykanów XX w. stulecia”. Pamięci Kroca poświecono Fundację Ronald McDonald Children Charites, która po późniejszym połączeniu z programem Domów Ronalda McDonalda i przyjęciu nazwy Ronald McDonald House Charites stała się jedną z największych na świecie instytucji dobroczynnych działających na rzecz dzieci i młodzieży. Łączna suma udzielonej pomocy osiągnęła wartość kilkuset milionów dolarów.

ROK 1983

ŚWIAT

McNUGGETS - KOLEJNY PRZEBÓJ FIRMY

W menu McDonald’s pojawia się nowa potrawa – kurczaki McNuggets®. Stają się one kolejnym przebojem firmy.

Produkty z drobiu są obok wołowych najliczniej reprezentowanymi w menu McDonald’s.

ROK 1979

ŚWIAT

HAPPY MEAL SPECJALNIE DLA DZIECI

W ofercie restauracji McDonald’s pojawiają się zestawy dla dzieci Happy Meal®. Zestaw Happy Meal® to kanapka, frytki i napój w ilościach dostosowanych do wieku dziecka. Dodatkową atrakcją jest zabawka z regularnie zmienianej kolekcji. Jeszcze w latach 50. Kroc zdecydował się uczynić z restauracji McDonald’s miejsca szczególnie przyjazne rodzinom, a zwłaszcza dzieciom.

Od samego początku pracownicy przy kasie byli zobowiązani do traktowania dzieci z atencją należną dorosłym gościom. W miarę rozwoju firmy przybywało atrakcji dla najmłodszych. Do Ronalda McDonalda dołączyły inne postacie bajkowego świata (McDonaldlandu). Na początku lat 70. przy restauracjach zaczęły pojawiać się placyki zabaw.

ROK 1976

ŚWIAT

KARIERA TURNERA

Fred Turner obejmuje stanowisko prezesa korporacji zastępując odchodzącego na zasłużoną emeryturę Raya Kroca. Kariera Turnera jest charakterystyczna dla McDonald’s.

Ten szeregowy pracownik pierwszej restauracji Kroca wspiął się na najwyższe szczeble w hierarchii firmy dzięki swojemu oddaniu i dogłębnemu zrozumieniu zasad jej działania.

ROK 1975

ŚWIAT

PIERWSZA RESTAURACJA TYPU McDRIVE

Otwarcie pierwszej restauracji typu drive-thru (McDrive®) w Sierra Vista w Arizonie, umożliwiającej zakup bez konieczności wychodzenia z samochodu. To rozwiązuje problem żołnierzy pobliskiej jednostki, którzy stanowią dużą część klientów restauracji.

Nie mogli oni w mundurach polowych wysiadać z samochodu poza obrębem bazy. Koncepcja McDrive® spotyka się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony klientów. Dziś na większości rynków tego typu sprzedaż stanowi kilkadziesiąt procent ogółu sprzedaży.

ROK 1974

ŚWIAT

DOM RONALDA McDONALDA

Otwarcie w Filadelfii Domu Ronalda McDonalda – pierwszej z sieci placówek dających zakwaterowanie rodzicom dzieci leczonych w pobliskim szpitalu.

Obecnie w 20 krajach działa 213 placówek tego typu. Pomoc dzieciom jako jednym z najwierniejszych klientów McDonald’s jest głęboko zakorzeniona w kulturze firmy.

ROK 1971

ŚWIAT

MIĘDZYNARODOWA EKSPANSJA FIRMY

Zainicjowana w 1967 r. międzynarodowa ekspansja firmy (restauracje w Kanadzie i Puerto Rico) nabiera rozmachu. McDonald’s pojawia się m.in. w Japonii, Australii i Europie (Niemcy, Holandia).

Siedzibą korporacji staje się Oak Brook pod Chicago.

ROK 1969

ŚWIAT

MANSARDOWY DACH

Pojawia się nowy, mansardowy typ dachu restauracji, do dziś charakteryzujący restauracje McDonald’s.

ROK 1968

ŚWIAT

POCZĄTKI KANAPKI BIG MAC 

Próby dalszego urozmaicania oferty. Przykładem jest wprowadzone w tym roku smażone ciastko jabłkowe (Apple Pie). Prawdziwym strzałem w dziesiątkę okazuje się wprowadzenie kanapki Big Mac® z podwójną porcją wołowiny. Jej pomysłodawcą jest licencjobiorca z Pittsburgha – Jim Delligatthi.

Kanapka ta szybko staje się najlepiej sprzedającym się produktem McDonald’s. Jej popularność wykracza nawet poza świat gastronomii. Od kilkunastu lat tygodnik „The Economist”, opierając się na cenie tej kanapki, ustala parytet siły nabywczej waluty lokalnej w stosunku do dolara. Nosi on miano „indeksu Big Maca”.

ROK 1965

ŚWIAT

KLAUN RONALD McDONALD ULUBIEŃCEM DZIECI

McDonald’s debiutuje na nowojorskiej giełdzie. Jest to dowód krzepnięcia firmy, która w ten sposób pozyskuje środki na dalszy rozwój.

Podczas Parady Święta Dziękczynienia ma miejsce inny publiczny debiut – pojawia się sympatyczny klaun Ronald McDonald. Ta postać stała się w USA jedną z najlepiej rozpoznawanych przez dzieci.

ROK 1963

ŚWIAT

MILIARDOWY HAMBURGER McDONALd’s

Ray Kroc, goszcząc w popularnym programie telewizyjnym, prezentuje miliardowego hamburgera McDonald’s. Firma cały czas stara się rozbudowywać i uatrakcyjniać ofertę.

Jednym z udanych pomysłów jest kanapka z rybą Filet-O-Fish® (Fish Mac®).

ROK 1961

ŚWIAT

UNIWERSYTET HAMBURGERA

Drogi braci McDonald i Raya Kroca się rozchodzą. Kroc nalega na ekspansję i dalszy rozwój, podczas gdy bracia są zainteresowani zachowaniem dotychczasowego statusu. Za kwotę 2,7 mln dol. wykupuje prawa braci do systemu i znaku towarowego. Od tej pory Kroc może samodzielnie rozwijać sieć i w sposób nieskrępowany realizować własne pomysły. W tym samym czasie powstaje pierwsza placówka szkoleniowa McDonald’s – Uniwersytet Hamburgera.

Skromna salka z czasem przeradza się w duże centrum szkoleniowe z własną kadrą naukową, bogatym programem, zapleczem technicznym oraz tysiącami kursantów, którzy co roku odbywają w niej szkolenie. Ewolucji podlega również logo McDonald’s. „"Złote łuki" – wzór nawiązujący do neonowych łuków na restauracji braci McDonald – zastępują postać „Speedee’ego”. W kilka lat później logo przechodzi dalsze modyfikacje, upodobniając się do pierwszej litery nazwy McDonald’s.

ROK 1957

ŚWIAT

WYSOKI STANDARD

Ray Kroc pracuje nad udoskonalaniem systemu McDonald’s. Szczególnie zależy mu na zapewnieniu jednakowo wysokiego standardu we wszystkich restauracjach.

Pierwszy formularz oceny restauracji posługuje się trzema kryteriami: jakością, obsługą, czystością. Stają się one mottem McDonald’s.

ROK 1955

ŚWIAT

POCZĄTEK KORPORACJI McDONALD’S

Ray Kroc oprócz udzielania licencji na prowadzenie restauracji w systemie McDonald’s decyduje się również na otwarcie własnego lokalu 15 kwietnia 1955 r. w Des Plaines (Illinois).

Tę datę przyjmuje się za początek korporacji McDonald’s.

ROK 1954

ŚWIAT

RAY KROC POMAGA W ROZWIJANIU RESTAURACJI

Bracia McDonald spotykają Raya Kroca – urodzonego w 1902 r. syna czeskich imigrantów handlującego mikserami do koktajli mlecznych. Do odwiedzenia braci skłania go fakt, że ich mała restauracja zamawia więcej jego mikserów niż którykolwiek inny lokal tego typu.

Kroc – człowiek z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w handlu – zafascynowany prostotą i efektywnością działania restauracji zostaje agentem sprzedającym licencje na prowadzenie lokali według systemu braci McDonald.

ROK 1948

ŚWIAT

POCZĄTKI U McDONALDÓW

Bracia Richard i Maurice McDonald otwierają w San Bernardino (Kalifornia) przydrożną restaurację. W ofercie znajdują się hamburgery, frytki i koktajle mleczne. Proste menu, szybkość obsługi i czystość sprawiają, że restauracja U McDonaldów staje się bardzo popularna w okolicy.

Bracia są weteranami w prowadzeniu tego typu obiektów. Swój pierwszy lokal typu drive otworzyli już w 1937 r.